Om Regionteater väst

Regionteater Väst är en renodlad barn- och ungdomsscen. Vår publik är människor mellan 6-15 år. Vi möter dem på skolor, i aulor, klassrum och idrottshallar.

Vår publik har inte valt att titta på den scenkonst vi presenterar. Det har vi respekt för och vi vill förvalta deras uppmärksamhet väl. Som scenkonstinstitution måste vi ta vara på det mötet och förmedla konstens kraft som ett språk i demokratins tjänst. Just på grund av att vi är en uppsökande scenkonstinstitution behöver vi särskilt anstränga oss för att skapa en varierad repertoar med olika konstnärliga uttryck och val.

Hos oss på RTV står dansen och teatern sida vid sida. Vi är den enda scenkonstinstitution i Sverige som enbart producerar dansföreställningar för unga. Dansen skapas i Borås och teatern i Uddevalla.

Vår publik är här och nu! Vårt uppdrag handlar inte om att skola in eller uppfostra barn att bli framtida kulturkonsumenter. Vi vill ge det bästa vi kan till vår publik just nu!

Vill du läsa mer? Här hittar du tidigare nummer av Scenkonst Plus.