Tillbakablick

Detta nummer av Scenkonst Plus ägnas helt åt dansen. Det har varit ett händelserikt dansår på Regionteater Väst. Det är också dags för Camilla Ekelöf, konstnärlig ledare för dans, att fortsätta mot nya äventyr. Därför vill vi ägna Camillas konstnärskap lite extra uppmärksamhet, och även några av de andra personer som jobbar på vår dansscen.

Ni kommer att få läsa om dansmusikens roll, om att göra danskostym, hur det är att dansa för barn, vårt internationella arbete, och givetvis en intervju med Camilla.

Vi har fortsatt att utforska hur publiken kan vara delaktig på nya sätt i våra föreställningar. 2016 års första dansproduktion var Matsalen av Björn Säfsten, i samarbete med GöteborgsOperan. Det blev ett exempel på en ”inter-aktiv” föreställning – publiken var med hela tiden, men i styrda och koreograferade förlopp. Konstnärerna på scen valde nästa steg.

Föreställningen Världsrekordet, som var ett gemensamt projekt mellan våra hus, blev istället en ”intra-aktiv” föreställning. Publiken formade innehållet och bidrog med sina berättelser och rörelser till konstverket. Koncernavdelningen Kultur på Västra Götalandsregionen har gjort en liten film om projektet.

I maj var vi representerade på Bibu med två föreställningar; Propreté, koregrafi Martin Forsberg, och Troll i utkanten av samhället i regi av Anna Sjövall. Båda föreställningarna repriseras nu i vår, så det finns tillfälle att se dem igen!

Höstens dansproduktion var Till Oz, av Örjan Andersson. Den blev nominerad till Scenkonstgalan i kategorin ”Årets magi – vi vill hylla dem som får oss att tappa tid och rum”.

Så här löd motiveringen:

Vi har hamnat i Oz - en mörk, äcklig och humoristisk sagovärld. Det börjar med skrikframkallande explosioner och stroboskopljus som sen övergår till skratt och fniss. Fantastiska kostymer, underbar musik och lekfulla rörelser skapar tillsammans en kärleksdryck som får en att vilja uppleva Oz om och om igen

Roligt är också att Västra Götalandsregionen tillsammans med våra hemkommuner Uddevalla och Borås har valt att satsa mer på dans. Det innebär att vi har fler offentliga gästspel på våra scener. Dessa har vi samlat på en ny sida.

Varmt välkomna att läsa mer om vår verksamhet i nästa artikel!

Anna Ahnstedt Mitle
Kommunikationschef