En intensiv blitz av kärlek

Välkommen till nummer två av Scenkonst Plus! Denna gång har vi fokus på leken. Den allvarsamma leken, leken som fristad, den professionella leken och scenkonst som försvarar lekens värde. Följ med på expedition till Moldavien, till en frukostmatsal på Stadshotellet i Tidaholm och ett klassrum i Ljungskile. Helt enkelt – välkommen till Regionteater Västs vardag!

Sedan 2005 har jag tagit roliga artister till några av de värsta ställena på jorden. Som turnéledare för Clowner utan Gränser, på expeditioner till flyktingläger och institutioner för barn i fattigdom, har scenkonstens nödvändighet blivit uppenbar - och då menar jag bortom alla tvivel uppenbart livsnödvändig.

Jag har på dessa resor mött barn och vuxna som inte haft mycket till barndom, för vilka lek varit en lyx och att bli sedda och bekräftade som individer, varit sällsynt.

Min erfarenhet från arbetet med Clowner utan Gränser säger mig att barn i kris har ett stort och oftast otillfredsställt behov av att bli sedda, av fysisk närhet, av fantasilek och av att skratta. De behöver ofta leva ut en mängd olika känslor, låta dem få kroppsliga uttryck och bearbeta sina erfarenheter med hjälp av sin fantasi. Den typ av scenkonst som jag kommit i kontakt med via detta arbete, har unika möjligheter att fylla det behovet, åtminstone för en liten stund.

• Foto: Alex Hinchcliffe
  • Foto: Tina Axelsson

Ett samlingsnamn för den sortens scenkonst är Clown. Det finns tyvärr vitt spridda missuppfattningar om vad Clown är och mångas associationer går genast till dåliga clowner, som istället för roliga, känns påträngande eller skrämmande. En bra clown kännetecknas av att den genom lek skapar kontakt med sin publik, vilket leder till fortsatt, gemensam lek. Den gemensamma leken, fantasifull och skrattretande, skapar ett rum av... mänsklighet. Detta kan ske genom stor interaktion i ett vanligt rum, eller inför en stor publik, på en scen.

I Sverige finns idag många barn vars behov av trygghet och att bli sedda av trygga vuxna, är otillfredsställt. Här kan den vuxenledda leken och de lekfulla vuxna, spela en avgörande roll i barnens utveckling. Även barn med stabila uppväxtförhållanden kan behöva påminnas om äventyret i gemensam fantasilek, i en tid då plattor och skärmar upptar mer av deras tid än tidigare. Vi behöver alltid träna oss i att leva tillsammans, att förhandla och förstå olikheter, att våga uttrycka våra känslor och pröva våra åsikter.

Jag är så glad att Regionteater Västs verksamhet alltid innebär lek, fantasi, många skratt och tankeväckande perspektivförskjutningar, för det är många gånger det vi har att hålla fast oss i, när den vuxna verkligheten dundrar in.

Pelle Hanæus, konstnärlig ledare RTV teater