Rösträtten och Troll i utkanten av samhället

Rösträtten (2014)

Foto: Ola Kjelbye

Informationssamhället består till största delen av enkla budskap, eftersom merparten av all kommunikation som når oss syftar till att få oss att konsumera en vara eller en tjänst, och ett säljargument får aldrig vara för komplicerat och absolut inte mångfacetterat. Säljarens raka och enkla kommunikation påverkar språket som helhet. Vi, som samhälle, har börjat tala som en säljare – inte minst märks det i den politiska debatten, både den som förs mellan etablerade riksdagspartier och mellan ytligt bekanta på Facebook. Vi talar alla, inklusive jag, i rubriker och ingresser.

Scenkonsten kan vara en motpol till detta, om den vill och orkar (det vill den ibland, men orkar sällan). Teatern kan vara en arena där vi komplicerar världen, istället för att förenkla den till oigenkännlighet. Livet är oändligt rikt och samhället är till följd av det olidligt komplext. Konstruktiv, demokratisk utveckling kan bara drivas fram av människor som accepterar den komplicerade processen. Konst ska inte vara svårt, men det ska göra det svårt för oss välja det enkla alternativet. Konst ska föda sund kritik. Det är åtminstone min målsättning.

Jens-Peter Karlsson, regissör Rösträtten

Troll i utkanten av samhället (2015)

Foto: Lina Ikse

Vi gick ner i kostymförrådet på teatern. Peter kom ganska snart upp i en aprikos kofta, pärlhalsband, vid kjol och spetsiga skor: ”Jag heter Stefan och jag kommer från Henån.” Fredde hade bestämt sig från första början att han skulle vara en farlig bikerkille. Jimmy hittade en proper rutig skjorta till sin projektledare Hans. Janne var först en slags mytoman-cowboy, men hamnade till sist i uteliggaren Rug, i luggsliten tweedkostym, gul träningsoveralljacka och röd basker.

Röster ur publiken:
-Vilka får vara med i samhället?
-Alla, fast det är inte så på riktigt.

Det började egentligen på riktigt när vi bestämde oss för att spela i udda lokaler i samhällets utkant. Vi skulle göra en föreställning om dem som inte får vara med – trollen som bär på allt det vi inte vill kännas vid hos oss själva. Vi provade gränser för vad som är okej och inte, hur man får vara med barn och inte. Vi mätte och kategoriserade, placerade publiken på Bästa platsen, Mittemellan och Skit-frigolit. När det uppstod stölder, misstänkte vi vilka som var tjuvar i rummet. Vi undersökte vilka De Andra är – de som har familjeaktiviteter och fredagsmys i fluffiga hörnsoffor. Men framförallt så gav vi upprättelse åt människor, tröstade, lekte och hade födelsedagskalas för dem som aldrig blivit firade.

Anna Sjövall, regissör Troll i utkanten av samhället