Jag vill leva jag vill dö i Sverige

Hur påverkar nationalismen oss? Vad betyder den? Hur kan våra scenkonstinstitutioner vara en tydlig kraft mot rasism och ifrågasättanden av mänskliga rättigheter i samhället? Hur påverkar samhällsförändringar och det nya politiska landskapet scenkonstinstitutionernas val av repertoar? Några av Regionteater Västs svar på de frågorna finner du i denna publikation.

Hösten 2014 ställde Länsteatrarna i Sverige frågan till oss och de andra länsteatermedlemmarna hur vi jobbar med nationalism. I ett samarbete med Dramaten& visades föreställningen Jag vill leva jag vill dö i Sverige som innehöll nyskrivna verk från de deltagande institutionerna. Regionteater Väst valde att visa ett utdrag ur På Gränsen, ur den ordinarie repertoaren, eftersom den till stor del kanaliserar det samhällsengagemang som genomsyrar hela verksamheten. Evenemanget väckte stor uppmärksamhet och livestreamades för den publik som inte fick plats i lokalen.

Som en uppföljning av detta arrangeras ett seminarium med samma titel under Scenkonstbiennalen i Malmö. Denna gång genomförs evenemanget i samarbete med Riksteatern.

Under seminariet visas också ett filmat utdrag ur vår dansföreställning På Gränsen.

Varmt välkommen att läsa vidare här och sök gärna upp oss för samtal eller frågor!

Anna Ahnstedt Mitle, kommunikationschef

På Gränsen (2014)

Begreppet svenskhet har blivit ett slags politiskt argument för vem som har rätt att bo, leva, vistas och arbeta i Sverige. Alla kan hamna i utanförskap och plötsligt sakna tillhörighet. Det är en känsla och upplevelse som kan vara svår att sätta sig in i för den som fortfarande är innanför.

Inspiration till föreställningen är hämtad från gränser i hela världen. Mellan länder, mellan människor, mellan åsikter och religioner. Vi undersöker relationer och gränsdragningar genom människor som hela tiden är i rörelse. Relationer och gränser ändras över tid. I föreställningen tittar vi på hur de utestängda och avvisade blir behandlade. Vi funderar på vem som får komma in och varför. Frågan är om det verkligen blev bättre när en väl var inne?

Camilla Ekelöf, koreograf

  • Foto: Unn Tiba
  •  
Läs mer om
Regionteater väst